Opinion section #2

2020.04.25

Három ok, amiért a fogyasztók nem képesek a gazdaságot egyetlen varázsütésre helyreállítani.


Az egészségügy, a biztonság és a gazdasági jólét közötti egyensúly megteremtésére törekvő állami tisztviselők a gazdaság újraindításának tervein dolgoznak.

Túl azon a kérdésen, hogy mikor és hogyan történhet a biztonságos nyitás, inkább kritikus kérdés, hogy az milyen formát ölthet. Vajon valóban jobb helyzetben van a magyar gazdaság, mint volt a 2008-as válság idején és most majd kisebb károkkal éljük túl a járvány miatti leállítást? Vajon van reális lehetőség az éles helyreállításra, ahogy egyesek remélhetőleg előrejelzik vagy több évig húzódó folyamat lesz?

A fogyasztók, akik mindig is kritikusak voltak a gazdaság számára, aligha valószínű, hogy önmagukban képesek kimozdítani a gazdaságot a válságból a járvány lecsengése után.

A világjárvány teljes lefedettsége

Elsődlegesen három fő oka van annak, hogy a fogyasztók - a gazdaság gerincét mindig megteremtve- bár kijönnek a jelenlegi válságból, de nem lesznek képesek/hajlandóak viselni ugyanazt a terhelést, mint korábban. Ez pedig egyúttal azt jelenti, hogy azok, akik most a hétköznapi családokra számítanak üzletük felvirágoztatásában, valószínűleg meglehetősen csalódottak lesznek.

Először is, a koronavírus következtében kialakult gazdasági folyamatok érezhetők a a munkaerőpiacon, amely súlyosan kihat a fogyasztókra és amely sokak számára nem egy átmeneti állapot lesz csupán. Bár a 2019. december- 2020. februári időszakban a munkanélküliek átlagos létszáma 164 ezer fő volt, a munkanélküliségi ráta 3,5% volt, de a koronavírus-járvány következtében kialakult gazdasági folyamatok ezt az időszakot még nem érintették, így a hatásai egyelőre nem érezhetők a munkaerőpiaci adatokban. De bizonyos, hogy a munkanélküliség megugrott, s a munkahelyek folytatódó elvesztésének józan becslései azt sugallják, hogy a munkanélküliség egy ideig továbbra is magas lesz. 

A túl pozitív előrejelzések nem veszik figyelembe a gazdaság ilyen hatalmas zavarának hatásait. 

A gazdaság ugyanis nem olyan, mint az elektromosság, amelynek áramlását le- és felkapcsolhatjuk. A gazdasági tevékenység a rendelkezésre álló finanszírozás, a bizonytalanság és az eltérő elvárások által befolyásolt különféle döntések milliárdjának összege. Ez a tevékenység nem képes hirtelen visszapattanni a helyére, legalábbis úgy, ahogy azt egyébként mindannyian remélni szeretnénk. 

Másodszor, sok vállalkozás nem fogja visszanyerni a korábbi lendületét, mert nagyban a fogyasztói igényektől függ. Elkerülhetetlen, hogy egyesek hosszabb ideig munka nélkül maradnak, mint mások. Azok, akik gyorsan visszatérnek a munkába sem valószínű, hogy a korábbival azonos szintű kiadásokra lesznek képesek. Ne felejtsük, a háztartásoknak vannak kötelezettségeik: hitelek, kölcsönök, számlák, stb. S még azok számára is, akik visszatérnek a válság előtti munkaköreikbe, meg kell birkózniuk a ezekkel a terhekkel, amely korlátozza kiadásaikat az elkövetkező hónapokban vagy akár években.

Harmadszor, a világjárvánnyal való szembesülés, az elmúlt hetek tapasztalatai valószínűleg megváltoztatják sok fogyasztó viselkedését. Ami most történik, az sokáig fogja emlékeztetni az embereket a pénzügyi helyzetük törékenységére és óvatosabbá teheti őket a hitelfelvétel vagy a kiadások terén. 

Ráadásul a  társadalmi változások is valószínűleg megmaradnak. Mindaddig, amíg az emberek nem biztosak abban, hogy a vírus legyőzhető vagy legalábbis kezelhető oltásokkal, kezelésekkel, addig óvatosak lesznek és nem fognak utazgatni, nem fogják kitenni magukat a felesleges kockázatnak, tehát nem vesznek részt egy szélesebb körű keringésben, ez pedig alacsony gazdasági aktivitással fog járni.


A fogyasztói kereslet motorja nélkül, amely ugyanolyan lendületet ad a növekedésnek, mint az elmúlt évtizedben, fel kell készülnünk egy lassú és fájdalmas helyreállításra nem csak ebben az évben, hanem még 2021-ben is, s talán később is..


Az Egyesült Államokban július 4. a függetlenség napja. Nekik ez történelmi fordulópont, nekünk legfeljebb egy dátum a naptárban – mégis van benne valami, ami ismerős lehet. Vállalkozóként talán mi is naponta megéljük a saját döntések súlyát, az önállóság terhét és szabadságát egyszerre. Nem történelmi ünnep ez számunkra, inkább egy belső állapot,...

Az üzleti partnerség kétélű fegyver. Legjobb esetben dinamikus, inspiráló lehetőségeket teremt két ember számára, hogy egyesítsék az erősségeiket és az erőforrásaikat – és többet érjenek el együtt, mint egyedül. De ez csak az érem egyik oldala. A másikon ott van a csalódás, a be nem tartott ígéretek, az elhúzódó viták, a félreértett célok és a...

A bizalom nem hangos. Nem kérkedik. Nem követel helyet magának, mégis nélküle szinte semmi nem működik igazán. Az üzleti világban mégis gyakran háttérbe szorul – talán azért, mert nem számokban mutatja meg magát. Nem mérhető negyedéves jelentésekben, nincs rajta ár, és nem illeszkedik egyetlen táblázatba sem. Pedig a legerősebb kapcsolatok, a...

Idővel valószínűleg sokan szembesülnek azzal, hogy a működés szervezetten és kiszámíthatóan zajlik, az ügyfelek kiszolgálása folyamatos, a működés háttere stabil és kiszámítható, a pénzügyi mutatók nagyjából kiegyensúlyozottak – mégis valami hiányzik.

Ha valaki az elmúlt időszakban lakást vagy irodát keresett, esetleg csak az ingatlanpiac történéseit követte, jó eséllyel belefutott már a BREEAM-minősítés említésébe. Az új irodaházak és nagyobb fejlesztések bemutatásában egyre gyakrabban megjelenik – különösen ott, ahol nemzetközi bérlők, külföldi befektetők vagy ESG-szempontokat is érvényesítő...

A képek tökéletes külsőt adnak a bejegyzésednek, felkeltve látogatóid figyelmét, hogy rákattintsanak. A bejegyzésed első képe az előnézetben is látható. Egy érdekes kezdőkép növelheti a cikked vonzerejét.